Preloader
Drag

Custom Dimension ve Custom Metric Nedir Nasıl Kullanılır?

Dijital pazarlama ve veri analitiği dünyasında, Google Analytics 4 (GA4) ve Google Tag Manager (GTM) gibi araçlar, web sitesi ve uygulama performansını izlemek için kritik öneme sahiptir. Ancak, her işletmenin kendine özgü hedefleri ve analiz ihtiyaçları vardır. Bu noktada devreye giren Custom Dimension (Özel Boyut) ve Custom Metric (Özel Metrik) kavramları, işletmelere standart ölçümlerin ötesinde, tamamen özelleştirilmiş veri toplama ve analiz etme imkanı sunar.

Custom Dimension

Custom Dimension (Özel Boyut), Google Analytics'te (GA4 ve önceki sürümlerinde) kullanıcıların kendi ihtiyaçlarına göre tanımlayabileceği, standart ölçümlerin ve boyutların dışında ek veri parçalarını izlemelerine olanak tanıyan bir özelliktir. Bu boyutlar, varsayılan olarak Google Analytics'te mevcut olmayan, ancak işletmenizin özel gereksinimlerine göre önemli olan verileri toplamak için kullanılır.

Custom Dimension'ların Özellikleri ve Kullanım Alanları:

  1. Özelleştirilebilir Veri Toplama:

    • Custom Dimension, kullanıcının veya oturumun belirli özelliklerini izlemek için kullanılabilir. Örneğin, kullanıcı tipi (üye/misafir), ürün kategorisi, kullanıcı rolü, içerik türü gibi bilgileri izlemek.

  2. Detaylı Raporlama:

    • Standart boyutlarla izlenemeyen detaylı bilgileri raporlamada kullanılır. Örneğin, bir kullanıcı hangi tür ürünlere ilgi gösterdi veya hangi üyelik seviyesine sahip olduğu gibi detayları analiz etmek için.

  3. Segmentasyon ve Kitle Oluşturma:

    • Custom Dimension'lar kullanılarak daha hassas kullanıcı segmentleri oluşturulabilir. Bu segmentler pazarlama kampanyalarını hedeflemede, kullanıcı davranışlarını anlamada ve site performansını optimize etmede yardımcı olur.

  4. Özelleştirilmiş Analiz:

    • İşletmenize özel KPI'ları (Anahtar Performans Göstergeleri) izlemek ve değerlendirmek için Custom Dimension kullanabilirsiniz. Bu, işletme hedeflerinize daha uygun ve alakalı veri analizi yapmanıza olanak tanır.

 

GA4'te Custom Dimension Nasıl Ayarlanır

Öncelikle GTM içerisinde oluşturduğumuz GA4 Etkinlik Tag’lerine göndermek istediğimiz parametreleri girmemiz gerekiyor

Daha sonra aynı parametre ismini GA4’da Admin -> Data display -> custom definetions alanından create custom dimensions butonuna tıklayarak parametremizi belirlememiz gerekiyor. Dikkat edilmesi gereken nokta panel üzerinden eklediğimiz tarihten itibaren gelen verileri raporlarımızda kullanabiliriz.

Sonrasında çıkan alanda aşağıdaki yönergeye göre gerekli değerleri girin

1-  Name : Raporlarda görmek istediğimiz dimension ismi

2 - Scope: scope alanı event,user,item bazlı olabilir. Eğer user ile ilgili bir dimension olsaydı user scope’una alacaktık.

3- Description: Zorunlu değil fakat ekip arkadaşlarınız veya sizden sonra hesabı yönetecek kişiler için dimension ile ilgili ipucu verebilirsiniz.

4- Event Paremeter: Bu alana GTM ‘den gönderdiğiniz parametre ismini giriyorsunuz doğrudan manuel olarak da yazabilirsiniz.  menüden  seçmek için 1 gün geçmesini beklemeniz gerekiyor.

Artık oluşturduğunuz özel boyutu(custom dimension) raporlarınız ve diğer alanlarda kullanabilirsiniz. 

 

Custom Metric

Custom Metric (Özel Metrik), Google Analytics'te (GA4 ve önceki sürümlerinde) işletmelerin kendi spesifik gereksinimlerine göre tanımlayabileceği, standart metriklerin dışında ek veri noktalarını ölçmeye olanak tanıyan bir özelliktir. Bu metrikler, işletmenizin özel hedeflerini ve performans göstergelerini izlemek için kullanılabilir, böylece daha anlamlı ve özelleştirilmiş veri analizi sağlar. Custom dimensionla paralel kullanım alanlarına sahiptir.

GA4'te Custom Metrics Nasıl Ayarlanır

Yukarıda custom dimension ile aynı sayfada bulunmaktadır. Yine aynı konumda bulunan buton ile yeni metric oluşturabilirsiniz. GTM ile parametre aynı şekilde gönderilebilir.

Sonrasında açılan alanda aşağıdaki yönergeye göre gerekli değerleri girin.

1- Name : Metriğinize bir isim verin

2- scope: metriğinizin kapsamını belirleyin.

3- description: metriğinizle ilgili bir ipucu ekleyin

4- event parameter: GTM içerisinden gönderdiğiniz parametre ismini girin

5- unit for masurment: Metriğinizin ölçü birimini açılır pencereden seçin

Bu işlemler sonucunda custom metriğinizi de oluşturmuş olursunuz. GA4’e sonradan eklenen Calculated Metrics sayesinde kullanıcıların mevcut metriklerden yeni ve özelleştirilmiş metrikler oluşturmasını sağlar. Bu metrikler, mevcut verilerden belirli formüller veya hesaplamalar kullanarak türetilir.

Calculated Metrics Nasıl Ayarlanır?

Aynı sayfanın içerisinde sağ kısımda bulunan calculated Metrics seçeneği seçildikten sonra create calculated metrics seçeneğini seçeceğiz

Sonrasında açılan alanda aşağıdaki yönergeye göre gerekli değerleri girin.

  1. Name: Metrics için oluşturulmuş isim raporlarda ve diğer kullanım alanlarında bu isimle kullanılmaktadır

  2. API Name: otomatik olarak doldurulur ve API üzerinden sorgulama yapılırken hesaplanan metriği benzersiz şekilde tanımlamak için kullanılır. API adı, diğer tüm hesaplanmış ve özel metriklerde benzersiz olmalıdır. Ancak hesaplanan metriği arşivlerseniz farklı bir hesaplanan metrik için API adını kullanabilirsiniz.

  3. Description: Metric’in nasıl hesaplandığını veya birlikte çalıştığınız kişilere , metriğin kullanım amacını açıklamak için kullanılabilir. 

  4. Formula: Metriğin oluşturmak için gerekli formüllerin yazıldığı alan. Hem custom hem de default olarak sağlanan metrics ‘ler kullanılabilir.

  5. Unit of measurement : Ölçü birimi metrics’in ölçü birimi girilir fiyat, uzunluk, süre veya standart olarak seçebilirsiniz.

Bu örnekte kullanıcıların geçirdiği total dakikayı event sayısına bölerek ortalama süreyi hesaplatıyoruz.

Örneğin totalde 5000 dakika gelen bir custom metrics var bu toplamda 2000 event sonucunda elde edilmiş

5000/2000=  2.5 olarak işlenir. 

 

Sonuç

Bu üç özelleştirilmiş veri analizi aracı sayesinde, işletmenizin performansını daha derinlemesine ve anlamlı bir şekilde analiz edebilirsiniz. Custom Dimension ve Custom Metric ile özel veri noktaları toplayabilir, Calculated Metric ile bu verileri daha da anlamlı hale getirecek hesaplamalar yapabilirsiniz. Bu araçları etkin bir şekilde kullanarak, pazarlama stratejilerinizi optimize edebilir, kullanıcı davranışlarını daha iyi anlayabilir ve iş hedeflerinize ulaşmak için daha sağlam verilerle desteklenen stratejik kararlar alabilirsiniz.

Kaynaklar

https://support.google.com/analytics/answer/14166471?hl=en

https://support.google.com/analytics/answer/14240153?visit_id=638518953904565388-2456844345&hl=en&ref_topic=13367866&rd=1

https://support.google.com/analytics/answer/9143382?hl=en&sjid=15140347601981742309-EU&visit_id=638518953904565388-2456844345&ref_topic=11151952&rd=1#zippy=%2Cattribution%2Cdemographics%2Cecommerce%2Cevent%2Cgaming%2Cgeneral%2Cgeography%2Clink%2Cpage-screen%2Cplatform-device%2Cpublisher%2Ctime%2Ctraffic-source%2Cuser%2Cuser-lifetime%2Cvideo%2Cadvertising%2Cpredictive%2Crevenue%2Csearch-console%2Csession

 

#